iparos₪piac

A Marvel ezt is megcsinálta: Bosszúállók

A Bosszúállók már a videojátékok világát is letarolta. 

Újra 1999 van, a két legnagyobb sztár egy régóta várt Star Wars-epizód, és egy sötét tónusú sci-fi Keanu Reeves főszereplésével – gondolhatta az ember az idei E3 videojátékexpó első napjaiban, írja az Index. Hanula Zsolt összeállítása következik.

Aztán bemutattak még egy csomó játékot, és sosem látott sebességbe kapcsolt a retróőrület 15-20 éves slágerek felújításával. Végül, amikor bezárt a show, és megnéztük, milyen játékok mekkora hullámokat vertek a gémerek kollektív tudatában, érdekes tanulságot vonhattunk le. Lehet itt új Baldur's Gate-tel etetni a nosztalgiára éhes régi játékosokat, felújítani nekik a giga-közönségkedvenc Final Fantasy 7-et, végtelen pénzzel és profi marketinges hadjárattal tolni a tuti bestseller sorozatokat,

A MAI SZÓRAKOZTATÓIPAR ARRÓL SZÓL, HOGY AHOVÁ A MARVEL ODALÉP, OTT TÖBBÉ FŰ NEM TEREM.

Hogy melyik játék mennyire keltette fel a nép érdeklődését, azt aránylag egzakt módon tudjuk mérni a trailerek youtube-os nézettségével. A toplistát ennek alapján raktuk össze, pár megszorítással:

Minden trailernek csak a legnézettebb verziója számított (ez jellemzően a kiadója hivatalos oldalán van, ahová először feltöltötték, de a kismillió gyűjtőoldallal együtt az össznézettségek jóval magasabbak lehetnek).

Csak azok a játékok voltak versenyben, amiknek az E3 ideje alatt jött ki a trailerük – tehát a kiállítás elé egy héttel időzített új Call of Duty nem (pedig 28 milliónál jár a számlálója).

Csak konkrét játéktrailerekkel számoltuk, olyan bejelentésekkel nem, mint például a Banjo Kazooie hőseinek vendégszereplése a Super Smash Bros Ultimate-ben vagy az új Xbox bemutatója.

A számok a péntek délelőtt 10 órás állapotokat rögzítik, és érdemes összemérni a négy évvel ezelőtti, hasonló E3-as toplistánk adataival.

Hogy a nézettségi adatokat még jobban perspektívába helyezzük, az E3 alatt megjelent mozis trailereknél a két legnézettebb a Disney-féle Jégvarázs 2 előzetese (18 millió) és a bollywoodi akciófilm Saaho trailere volt (27 millió egyetlen nap alatt).

Melyik játék trailere volt a legnézettebb, jöjjenek a legjobb számokat produkáló előzetesek.

Avengers: A-Day – 11,7 millió

Van az Űrgolyhókban az a vicces jelenet, amikor a hősök menekülnek a Halálcsillagon, de csapdába esnek, aztán kiderül, hogy mégsem, mert a rohamosztagosok nem őket kapták el, csak az akciójelenetekben használt dublőreiket.

NA PONT ILYEN ÉRZÉSE VAN AZ EMBERNEK AZ AVENGERS A-DAY ELŐZETESE ALATT.

Ahol Vasember egy körszakállas fickó, de nem Robert Downey Jr., a Fekete Özvegy egy vörös hajú csaj, de nem Scarlett Johansson, és így tovább. A játék egyébként várhatóan olyasmi lesz, mint a tavalyi PS4-es Spider-Man (az egész jó volt), de ez önmagában még nem indokolná azt a bő 10 milliós nézettséget. A Bosszúállók olyan szinten gyűrte maga alá a világot a legutóbbi filmmel (a Végjáték a jegybevételi örökranglistán az Avatar első helyét kezdi már fenyegetni), hogy annak a gravitációja a játékosokat is ellenállhatatlanul beszippantotta. 

Cyberpunk 2077 – 9,1 millió

Megáll az ész, 2019-ben egy lengyel csapat a világ legnagyobb játékfejlesztő sztárja. Hát hol voltak a lengyelek, amikor a magyarok már ott, hogy Imperium Galactica? Sehol nem voltak. Aztán az állam azt gondolta, nem stadionokat épít, hanem játékfejlesztő stúdiókat, a Witcher 3 meghódította a világot, és most itt tartunk: a Cyberpunk 2077-et hisztérikus rajongás övezi már egy évvel a premierje előtt, plusz Keanu Reeves, plusz minden és mindenki lélegzetelállító. De hát most mit lehet tenni, ha csak egy Mátrixba ültetett Witcher sül ki az egészből, már bőven jól jártunk.  

Star Wars Jedi: Fallen Order – 6,9 millió

A Star Wars nem tud bukni, ez alapvetés volt vagy 40 éven keresztül, a széria sikert sikerre halmozott moziban is, játékokban is, annak ellenére, hogy midikloriánok, Jar-Jar Binks és Hayden Christensen színészi alakítása tépázta a hírnevét. Aztán jött a Solo-film, és csúfosan elhasalt, és hirtelen igény támadt arra, hogy egy bármilyen Star Wars-termék tényleg jó is legyen, ne csak az ismert logót mutassa fel. Na, az új játék, a Fallen Order egyelőre elég jónak tűnik ebben, a játékmenete kicsit az Unchartedre emlékeztet, ami abszolút jó hír. Plusz ugye fénykardok, rohamosztagosok, John Williams zenéje, Erő, az Apex Legends fejlesztőcsapata, ilyesmik. Mondom én, hogy a Star Wars nem tud bukni.

Halo Infinite – 4,0 millió

Master Chiefnek lassan el kéne gondolkodni a nyugdíjba vonuláson: ha egy új Halo-játék nem tud az E3 népszerűségi versenyében dobogóra kerülni, az azért merőben szokatlan az Xbox ikonikus sorozatától. Az Infinite alcímű epizód jövő karácsonyra jön, a következő Xbox-generációra, a Scarlettre, és a trailer alapján hozza a megszokott kliséket és hangulatot, egy príma sci-fi akciójátékot kapunk majd. Az meg szép önirónia, hogy számozás helyett a “végtelen” kifejezést ragasztják a címhez (egyébként ha jól számoljuk, ez lesz a 14. játék a szériában).

Zelda: Breath of the Wild 2 – 3,1 millió

A Nintendo emberemlékezet óta azzal nyeri meg az E3-at, hogy bemutat vagy egy új Mario-játékot, vagy egy új Zeldát, a közönség pedig menetrendszerűen elalél a gyönyörtől. Ez persze összefüggésben lehet azzal, hogy a közönség jelentős része ezeknek a játékoknak a korai, gameboyos és NES-es verzióin szocializálódva töltötte a gyerekkorát. Az idei nagy dobás egy új Zelda, a trailer nagyon hangulatos, és a sorozathoz képest elég sötét, sőt, félelmetes. De igazából mindegy is, milyen, ha megjelenik, a rajongók millióinak megint ez lesz a legjobb dolog, ami csak az univerzummal történhetett. Azt egyébként tudták, hogy Robin Williams a játék címszereplője után nevezte el a lányát, Zelda Williamst? 

Dragon Ball Z: Kakarot – 2,4 millió

Megdöbbentő, de már húsz éve, hogy Magyarország összes alsó tagozatosából a jogaiért küzdő öntudatos politikai aktivistát csinált a médiahatóság azzal, hogy az RTL műsoráról levetetett egy rajzfilmet. A kicsit idősebbek meg az egészből csak annyit értettek, hogy van itt egy béna mese, amit imádnak a gyerekek, és amiben hosszú epizódokon keresztül verekednek a szereplők nagyon fura, szaggatott animációkban. És van benne egy Szívtelen Sátán nevű szereplő. Az akkori alsósok ma már 30 év körül vannak, és valószínűleg imádni fogják az aktuális videojáték-verziót, amiben kábé ugyanez történik, és egészen biztosan lesz benne OVER NINE THOUSAND, bármit is jelentsen ez. 

Microsoft Flight Simulator 2019 – 2,3 millió

Valós idejű grafika 4K-ban rögzítve, műholdas adatok alapján modellezve – kezdi a trailer, és aztán olyan látvány jön, hogy szem nem marad szárazon. A Flight Simulator az a játék, amiben nem kell senkit halomra lőni, csak repülni és bámészkodni. És ha esetleg nem is lenne türelmünk megtanulni benne repülőt vezetni, mert hát elég realisztikus és macerás (annak idején elterjedt, hogy a szeptember 11-i merénylet előtt is a játék akkori verziójával gyakoroltak a terroristák), gondoljunk csak arra, hogy milyen videókkal lesz tele a Youtube már a megjelenés másnapján! 

Destroy All Humans Remake – 2,1 millió

Elég meglepő, hogy a nagy nosztalgiaőrületben pont egy aránylag kevésbé ismert régi játék felújítása érte el a legnagyobb nézettséget. A 15 éves Destroy All Humans remake-jében egy nagyfejű, gonosz földönkívülivel kell olyasmiket csinálnunk, amiket a nagyfejű, gonosz földönkívüliek szoktak: emberek elrablása, tehenek megcsonkítása, gabonakörök és hasonlók. A végső cél természetesen az egész emberiség rabigába hajtása. A nézettség talán annak is köszönhető, hogy a csillivilli, de a játékról semmit nem mondó előzetesek helyett itt konkrét játékmenetet láthatunk, majd fél órán át, és hát, lássuk be, tényleg elég viccesnek tűnik az ufóskodás.

Final Fantasy 7 Remake – 1,8 millió

A Final Fantasy 7-et a rajongók máig felülmúlhatatlannak tartják sztorimesélésben, karakterábrázolásban, játékmenetben és az egy négyzetméterre eső óriáscsirkék számában egyaránt. Az eredeti játék 1997-ben jelent meg az első Playstationre, aztán voltak tervek a felújítására PS2-n, PS3-on, és most úgy néz ki, hogy több epizódra bontva fog megjelenni a remake, PS4-en és PS5-ön. Nem csoda, hogy aki 22 évvel ezelőtt ezen nőtt fel, most már tényleg úgy várja a komikusan bazinagy karddal hadonászó Cloud Strife új eljövetelét, mint a Messiást. Bónusz: a nyolcadik részt is felújítják a modern játékgépek teljesítményéhez igazítva, és állítólag még az idén megjelenik.  

Ghostwire Tokyo – 1,8 millió

A lista végén kiderül, hogy a top 10-be nem jutottak be olyan játékok, mint az új Watch Dogs és Doom, a Baldurs Gate 3, a FIFA 20, a Gears 5, az új Rainbow Six és Borderlands vagy az Age of Empires 2 felújítása. Befért viszont a Cyberpunk mellett második eredeti játékként (vagyis nem folytatás, nem feldolgozás, nem licenc) egy elképesztően hangulatos PS4-es horror-kaland a Resident Evilt kitaláló japán legendától, Mikami Sindzsitől. Sok mindent nem tudunk a játékról, de sokan már most a horrorműfaj megújítójaként ünneplik. Láncfűrészelés és zombik helyett okkult-paranormális-kísérteties környezetet kapunk, ahol az emberek nagy része egyik napról a másikra egyszerűen eltűnik, mintha csak Thanos csettintett volna. Valószínűleg ennek a rejtélynek kell majd a végére járnunk, amihez annyi támpontot kapunk a szlogen képében, hogy Ne félj az ismeretlentől. Támadd meg.

(Index, 2019. június 15., Hanula Zsolt írása, kép: Marvel's Entertainment / YouTube)

 

Pokémon Go: tolják még

Egy éve, 2016 nyarán hatalmas sikerrel robbant be a Pokémon Go mobiljáték, még mindig sokan, közel 60 millióan játszanak a játékkal.

Nemzetközi jelenséggé váltak a mobillal utcákon, parkokban, és köztereken kóborló játékosok. Bár a tömeghisztéria alábbhagyott,  nemrég még egy fesztivált is tartott a cég Chicagóban, ami azonban teljes káoszba fulladt, írja az Origo.

A rendezvényre 20 dollárba került a belépő, amiért a programban extra holmikat is kaptak a játékosok, a jegyek kevesebb mint 48 óra alatt elkeltek.Az esemény kezdetekor ezrek álltak sorba, hogy bejussanak a parkba, és a korábban ígért extrákat beszerezzék, valamint a nemrég bejelentett legendás lényeket is elkapják. De már kora reggel kiderült, hogy sem a helyi mobilszolgáltatók, sem a Niantic saját szerverei nem bírják kezelni a játékosok rohamát, aminek az lett a következménye, hogy összeomlott a rendszer. Világossá vált a kezdetkor, hogy a játék nem fog működni, így le kellett állítani a rendezvényt. A résztvevőknek megígérték, hogy visszakapják a pénzüket, és a ritka állatok egyenesen a játékosok mobil applikációjában landolnak, nem kell őket elkapniuk.

A fejlesztők korábban is sok új tartalmat adtak hozzá a játékhoz – mint például a második generációs szörnyek, vagy az új edzőtermi rendszer –, de tervezik még az egymás elleni játék lehetőségét és a szörnyekkel való kereskedést is. A színfalak mögött pedig a Niantic új hirdetési lehetőségekről tárgyal, kiskereskedőkkel is együttműködve.

Hasonló játékos fesztiválokat Európába is tervez a Niantic, így Dánia, Németország, Csehország, Svédország, Hollandia, Franciaország, valamint Spanyolország is szerepel az útitervek között. A rajongók persze nagy lelkesedéssel fogadták az európai körút hírét, de vajon bírják-e a szervezők a chicagóihoz hasonló fennakadások nélkül? De hát ha nagy az érdeklődés, akkor minden lehet.

(Origo, 2017. július 27.)

 

A kínaiaknak nem kell a Pokémon Go

Legalább is a kínai kormány nem engedi be.

A kínai kormány nem engedi be a Pokémon Go-t, így továbbra sem lesz elérhető hivatalosan a Pokémon Go című mobiljáték. A kínai kormány szerint az rendkívül veszélyes. Nemcsak a felhasználók, de a földrajzi adatok felhasználása miatt is aggódnak, így könnyen lehet, hogy más játékok is cenzúra alá esnek a jövőben.

A világ legtöbb országában már rég letölthető a Pokémon Go a hivatalos alkalmazásboltokból, Kínában azonban továbbra sem jelenik meg. Már a játék bejelentésekor sem tűnt ez valószínűnek a szigorú kínai cenzúra miatt, a Reuters információi szerint az állami cenzorok pedig továbbra sem fogják engedélyezni a játék hivatalos megjelenését az országban biztonsági kockázatok miatt. A kínai digitális tartalmakat szabályzó szövetség szerint ugyanis a játék fenyegetést jelent a földrajzi adatok biztonságára, a közlekedésre, és a felhasználók testi épségére is. Így nem csak a felhasználókat, de a nemzetbiztonságot is féltik.

A világ nagy részén már tavaly végigsöpört a pokémonláz. A kínai kormány első indokával nem lehet vitázni, hiszen számtalanszor lehetett hallani híreket az elmúlt évben arról, hogy játék közben balesetet szenvedtek a figyelmetlen játékosok, a legrosszabb esetben pedig életüket vesztették. Ez viszont még egyetlen országban sem volt elég kiváltó ok ahhoz, hogy tiltsák a programot.

Feltehetően a földrajzi információk biztonsága lehetett a fő szempont a kínai döntés meghozásában. A kínai kormány cenzúráját ismerve nem meglepő, hogy szigorúbbak az olyan külföldi szolgáltatásokkal szemben, amelyek aktívan használnak fel földrajzi és felhasználói adatokat. A Pokémon Go alapja a Google térkép, e nélkül nem tudja felhasználni a helyi adatokat.

A japán Nintendo és a Niantic számára ez a döntés nagy veszteség lehet, hiszen a világon Kínában a legnépszerűbbek a mobiljátékok, ez a legnagyobb piac.

(Origo, 2017. január 11.)

 

Kié a pénz a Pokémon Go után?

Ez csak egy alkalmazás, amit le kell tölteni a mobilra. Töltik is rendesen.

Valószínűleg magukat a készítőket is meglepte a Pokémon Go elképesztő sikere, a nosztalgiára építő, de az új technológiai lehetőségeket is kihasználó játék több milliárd dollárral növelte a Nintendo cég értékét.

A nagyjából egy évtizeddel ezelőtt véget ért, azért a képernyőkön még mostanában is időnként feltűnő rajzfilmsorozat figuráira alapozva a Niantic és a The Pokémon Company készített egy iOS-en és Androidon is elérhető mobiljátékot, amelynek az a különlegessége, hogy ötvözi a valós és a virtuális világot. A mobiltelefon képernyőjén ugyanis a valódi világban keresgélve - utcákon, tereken, mezőkön, hegyen-völgyön át, bárhol járva - tűnnek fel az applikáció révén megjeleníthető Pokémon-figurák, amelyekből a felhasználók igyekeznek minél többet összegyűjteni. A játék 2016. július 6-tól érhető el, egyre több országban világszerte, és egészen megdöbbentő sikert hozott. A hírek szerint július közepére már több mint ötmillió letöltést ért el csak androidos telefonokra, de az iOS-platformokkal együtt a teljes felhasználói kör ennek akár a többszöröse is lehet. A szoftver népszerűségét jól mutatja, hogy az indulás napján akkora volt a terhelés, hogy egy rövid időre a szerverek is leálltak.

A Nintendo részvényeinek árfolyama meredeken emelkedni kezdett a játék piacra dobását követően. A társaság piaci értéke rövid időn, szinte napokon belül több mint 60 százalékkal, 28 milliárd dollárra nőtt. A japán cég egyébként még messze van a csúcstól, hiszen 2007. október végén, egy évvel a Wii játékkonzol piacra dobását követően közel 80 milliárd dollárt ért.

A Nintendo volt ugyan a Pokémon videojátékok eredeti megalkotója, rendelkezik is bizonyos licencjogokkal a Pokémon Go fölött, de a játékot nem ő fejlesztette. A Nintendo  elsősorban a név népszerűsítésének közvetett előnyeit élvezheti, ami nem kevés. A játékot a The Pokémon Company, valamint a Google-ről leválasztott Niantic alkotta meg. A Pokémon Company 32 százaléka a Nintendo tulajdonában van, míg a fennmaradó rész a Game Freak és a Creatures kezében van. A tulajdonviszonyokat bonyolítja, hogy a Nintendónak 10 százalékos részesedése van a Creaturesben, továbbá az, hogy a Nintendo, a Pokémon Company és a Google egyaránt részt vettek a Niantic 30 millió dolláros tőkeszerzésében 2015. szeptemberében.

A Pokemon GO elképesztően népszerű, Amerikában a napi aktív felhasználói tábor elérte a 26 milliót, ami több, mint ahányan a Google Mapset használják (a GO egyébként a Maps térképeit használja). A divathullám pedig egyre magasabbra csap, napi 5-6 millió példányban telepítik a játékot világszerte, ahogy egyre újabb piacok nyílnak meg.

Sorra dőlnek meg a mobiljátékos rekordok, a felmérések szerint például a letöltők 70%-a marad meg aktív játékosnak - miközben az iparági átlag 30% körül mozog. Bár a játék alapban ingyenes, lehet benne pénzért is venni kisebb-nagyobb segítségeket, ebben is elég jól teljesít az app, az egy játékosra vetített átlagos napi bevétel 25 cent, ami a két és félszerese az ilyen pénzügyi modellt használó játékok átlagának.

Egyébként éppen tíz évvel ezelőtt, 1996 áprilisában dobták piacra Japánban a tamagocsi nevű játékot, és alig tíz év alatt 76 milliót adtak el belőle világszerte. A tamagocsi szó a japán tamago (tojás) és az angol watch (nézni) szó összevonásából ered, maga a termék pedig egy virtuális kisállatnevelő szoftver volt, fröccsöntött műanyagba burkolva. A felhasznált technológia már 1996-ban is primitív volt, de a nevelhető állatkák mindenhol letarolták a piacot.

(Origo, Index, Világgazdaság, 2016. július)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.